Európska únia už dlhšiu dobu uvažuje nad zavedením digitálnej dane pre európske digitálne spoločnosti. Súčasný stav je taký, že tieto firmy znášajú daňové zaťaženie v krajine, kde majú svoje oficiálne, resp. trvalé sídlo. Avšak po novom by mohla nastať situácia, že v každej krajine, kde by spoločnosti vykazovali určitú výšku zisku, by boli povinné odvádzať tzv. digitálnu daň.
Vyjadrili svoje obavy
Šestnásť digitálnych spoločností so sídlom v Európe vyjadrilo svoje obavy, ktoré prezentovali v liste adresovanom ministrovi financií členských štátov EÚ. Spoločnosti ako Spotify, Zalando, Angry Birds či Booking.com upozornili na to, že hoci je daň určená pre veľké vysoko ziskové spoločnosti, bude to mať vplyv aj na iné menšie európske podniky.
Okrem európskych spoločností sa však daň bude týkať aj spoločností Google, Apple, Amazon či Facebook. Dokument GAFA, ktorý je pomenovaný práve podľa iniciálok týchto spoločností, upozorňuje, že zavedenie dane by mohlo spôsobiť škody v rámci hospodárskych rastov krajín v cele Európe. Tieto veľké firmy chceli poukázať na to, že pre mladé a začínajúce podniky to môže znamenať stratu veľkej časti výnosov.
Rok 2020 bude rozhodujúci
O tom, ako túto otázku zdanenia digitálnych spoločností riešiť, by mala riešiť i OECD. Organizácia pre ekonomický rast a spoluprácu by mala navrhnúť odporúčania do roku 2020. Teda zhruba do dvoch rokov. Hlavným iniciátorom tejto myšlienky je Francúzsko. Minister financií Bruno Le Maire vyzval europoslancov v Štrasburgu k prijatiu opatrení, ktoré by pomohli k zavedeniu digitálnej dane v celej Európe.
Veľká Británia hovorí áno
Philip Hammond, minister financií Veľkej Británie podotkol, že európske nariadenie je dobrým riešením. Informoval aj o tom, že zdanené by boli iba spoločnosti, ktorá vykazujú ročný príjem v danej krajine cez 500 miliónov libier, čo je viac ako 560 miliónov eur.
Začínajúce podniky – startupy – by tak daňovo zaťažené v krajinách, kde trvalé sídlo nemajú, daňovo zaťažené neboli. Týmto riešením by sa predišlo aj špekulačným metódam odvádzania daní v jednotlivých krajinách. Veľké podniky totiž daňové zákony často obchádzajú rôznymi škárami v zákone, tak aby to bolo legálne a v ich prospech.