Jednými milovaný, inými nenávidený. Aj tak je na tom vzťah mnohých ľudí k Instagramu alebo všeobecne k sociálnym sieťam. Pravda je však taká, že ak dnes nie ste na sociálnych sieťach, prichádzate o online „realitu,“ ktorá sa čoraz viac prenáša i do bežného života a podnikania. O to viac pre vás môže byť Instagram lákadlom, ak chcete a potrebujete, aby ste so svojím podnikaním v online svete prerazili.
Sociálne siete sú dnes bezpochyby jedným za najúčinnejších marketingových nástrojov. Princíp je jednoduchý. Tieto platformy združujú milióny ľudí, potenciálni záujemcovia, z ktorých môžu byť reálni zákazníci. Prirodzene, ak chcete vašu značku posúvať vpred, marketing je nutnosťou. A čo je lepšie, ako mať vybudovanú fanúšikovskú základňu, ktorá sa stále môže rozrastať a byť zdrojom pre váš biznis?
Instagram ZdolaHore TU.
Ako vnímať Instagram?
Teraz nebude reč o instagramových profiloch, pseudoinfluenceroch ani o závislosti či posadnutosti tým, že ak mám voľný čas, scrollovanie po Instagrame je ideálna aktivita na dlhé bezsenné noci. Nemusíte mať Instagram v láske, aby ste dokázali ovládnuť online priestor. Instagram vznikol v roku 2010 a postupne sa šíril do sveta. Mal slušné predpoklady uspieť, keďže za jeho vývojom stoja ľudia, ktorí dostali na vrchol samotný Facebook. Instagram tak mal štart ako z ríše snov.
Ak ide o vaše podnikanie, vnímajte Instagram iba ako marketingový nástroj. Odosobnite sa, nenechajte sa pohltiť alebo vtiahnuť do nutkania zdieľať všetko a všade bez toho, aby to bolo prínosné. Samozrejme, nemožno generalizovať a v mnohom o vašom správaní sa na Instagrame rozhoduje i produkt či služba, ktorú ponúkate. Hoci bol Instagram v prvopočiatkoch o „selfíčkach“, dnes je už z pohľadu podnikateľa o kvalitnom obsahu, ktorý vám môže pomôcť vybudovať váš brand a vzbudiť u vašich stálych i potenciálnych zákazníkov lojálnosť alebo záujem.
Kvalitný foto report
Čím kŕmi Instagram používateľov? Fotkami a práve preto musia byť vaše fotky, ale aj videá kvalitné, autentické a musia podporovať filozofiu vášho brandu. Samozrejme, iné je ak ponúkate právne služby a iné, ak zákazníkom ponúkate dúhovú zmrzlinu. Obsah sa bude líšiť, no vždy musíte ponúkať vizuálny obsah, s ktorým sa budete stotožňovať vy. Nikdy sa nesnažte podobať konkurencii, ak už, prinášajte vlastný koncept.
Súťaže, akcie, zľavy
Ak niečo ponúkate, môžete si dovoliť za istých okolností ponúknuť niečo zákazníkom s istou výhodou. Robte instagamové súťaže o produkty, služby alebo súťažte o zľavy. Takisto informujte followerov o akciách, ktoré ponúkate alebo útočte na limit. Oslovte ich spôsobom, že zdieľaním príspevku získajú prví desiati takú a takú výhodu, označením vášho profilu si budú môcť vybrať to a to. Možností je veľa.
Popis k fotkám
Rovnako dôležitý ako samotná fotka. Práve popis môže dopomôcť často vysvetliť, čo je podstatou samotného príspevku. Popis k fotografii konkretizuje, spresňuje a umožňuje sa v mnohom odviazať. Netreba sa báť vtipu, slovných hračiek alebo komentárov, ktoré môžu človeka osloviť a následne to môže oceniť lajkom, zdieľaním alebo sa stane vašim zákazníkom. Nezabúdajte ani na hashtagy, nemusia však ísť do roviny sci-fi alebo trápneho humoru.
Niekedy nie je na škodu nechať prostredníctvom príspevku nahliadnuť zákazníkov za oponu. Aby videli vašu výrobu alebo osobnejšiu fotografiu pri pracovnom nasadení. Takýmto príspevkom ukážete, že ste k zákazníkom otvorení.
Pravidelnosť
Veľmi dôležitý aspekt. Na Instagrame musíte byť nepochybne aktívnym užívateľom. Aj to je znak toho, že beriete túto platformu vážne a máte za cieľ fanúšikov informovať o tom najdôležitejšom. Na druhej strane, ak neviete, čo publikovať, ponúknite im rovnaký obsah, no v novom šate, aby zákazník nemal stále dojem, že niečo také tu už bolo.
Prečítajte si aj: Investícia do CBD ropy? Možno biznis budúcnosti
Investícia do reklamy
Ak už máte nejaký základ, môžete investovať do platenej reklamy. To, že na Instagrame pribúdajú sponzorované príspevky nie je žiadnym tajomstvom. Hoci sa vývojári bránia, že takéto platené príspevky vo vysokej miere obmedzujú, pretože nechcú, aby zahltili profily používateľov, nedá sa nevšimnúť si, že týchto príspevkov pribúda. Naskakujú pomedzi fotky, pomedzi story a neoverené zdroje hovoria aj o reklamách, ktoré zaviedol aj Youtube. Teda krátke reklamy, ktoré nebude možné preskočiť.
Druhou možnosťou, viac preferovanou, je promovanie príspevkov skrz influencerov, ktorí majú státisíce followerov. Dôležité však je, aby ste našli influencera, ktorý sa aspoň čiastočne dokáže s vašim brandom stotožniť. Ak teda promujete finančné poradenstvo, ale influencer je skôr showman, ktorý zo seba robí šaška podľa potreby, radšej nájdite niekoho, koho publikum bude viac relevantné. Takisto pozor na falošných influencerov, ktorých followeri sú virtuálne mŕtvi, a teda neaktívni alebo umelo získaní.
Influencer bude plakať
Na záver možno trocha skepticizmu, no v zásade ide o neodvratný fakt. Spomínate si ako Facebook pomerne dlhé časové obdobie ovládal priestor so sociálnymi sieťami? Obrovský boom, ktorý dokázal veľmi dlho udržať. Facebook bol nepopísaná kniha, ktorú si mohol užívateľ personalizovať a prispôsobovať svojim potrebám. Priatelia, albumy fotiek, sledovanie stránok…Zrazu prišli obmedzenia, nový algoritmus uprednostňovania príspevkov, platená reklama, obmedzený dosah a odrazu sa stal Facebook, akýmsi serióznejším a starším bratom Instagramu.
Instagram prišiel vo veľkom štýle a podobne ako Facebook – začal poskytovať to, čo všetci chcú. Sloboda, ktorú Instagram ponúka však začína miznúť a je len otázkou času, kedy samozvaní influenceri začnú roniť slzy, prečo ich nikto neoslovuje na spoluprácu a prečo je ich dosah tak nízky. Prečo to tak bude? Prvá možnosť je taká, že príde nová sociálna sieť, ktorá prinesie schopnosť ponúkať omnoho lepší contnet. Fotografie s popisom a lákavé story totiž nie sú všetko. Druhá možnosť je tá, že podobne ako Facebook, aj Instagram a jeho príspevky začnú byť viac či menej promované, obmedzí sa dosah, prisunie sa viac platenej reklamy a zrazu sa Instagram stane akousi inzertnou platformou ako Bazoš. Dovolíme si tvrdiť, že už dnes od tohto nemá ďaleko a jeho krivka rastu je už dávno na svojom maxime. Používateľom tak už čochvíľa nebude mať, čo ponúknuť.
Napriek tomu, že sa skôr Instagram považuje za nástroj podpory predaja, je stále v kurze a propagovať svoj biznis na tejto sociálnej sieti môže byť veľmi efektívne.
Pokiaľ sa väčšina investorov, vrátane profesionálov na niečom zhoduje, väčšinou to bude zlá investícia.