Kto by ho nechcel? Definícia slovného spojenia „mať pasívny príjem“ pre mnohých znamená, že zarábate aj vtedy, ak nič nerobíte, tak nejak by to malo byť a peniažky by mali na účet pribúdať. No, nechceme nikoho sklamať. I keď sa dá affiliate marketing (vysvetlíme) považovať za štedrý pasívny príjem, ak funguje správne, ako v každom prípade, niečo je preto potrebné spraviť. Tak postupne.
Teraz by ste možno čakali, že aké je to tajomstvo, ktoré sa spomína v nadpise, že vám dám návod na to, ako si zarobíte desiatky, stovky, tisíce či desaťtisíce eur skrz pasívny príjem. No možné to je, ale rozhodne to nebude lusknutím prsta. Ešte skôr ako prejdeme k samotnému vysvetleniu pojmu affiliate marketing, vysvetlime si nejaké tie súvisiace pojmy.
Affiliate publisher ponúka (vy)
„Publisher je osoba alebo firma, ktorá si chce zarobiť na internete propagovaním iných firiem/služieb.“ (POLGÁRI Š., 2018/2019) V zásade tak ide o to, že má niekto snahu propagovať produkty a služby bežných predajcov.
Ak teda niekto vlastní webstránku, blog a má na ňom umiestnený reklamný banner, cez ktorý sa návštevník preklikne na e-shop nejakého predajcu (inzerenta) a kúpi si produkt alebo napríklad preklikáva medzi ostatnými kartami na stránke inzerenta, publisher z toho zarába. Jednoducho, či ide o nákup alebo inú akciu na stránke inzerenta, majiteľ webu, na ktorého stránke bol banner umiestnený, získava istú províziu za aktivitu na stránke od inzerenta.
Affiliate inzerent dopytuje
V tomto prípade ide práve o firmu, ktorá si chce prostredníctvom affiliate kampane zvýšiť predaje a prilákať viac zákazníkov. E-shop môže napríklad predávať elektro, kozmetiku, oblečenie alebo ponúkať finančné služby. Avšak, potrebuje viac prilákať návštevníkov, a teda viac potenciálnych zákazníkov na svoj web. Publisher je ten, ktorý túto požiadavku zabezpečí a z inzerentom si dohodne istú províziu, ktorá je dohodnutá podľa akcie, ktorú musí vykonať návštevník webu. Zvyčajne ide o nejaké percento z výšky objednávky alebo presne dohodnutú sumu za prihlásenie do newslettera, provízia sa môže aj kombinovať.
Vysvetlenie pojmu affiliate marketing
Ide o efektívny online marketing, ktorý z dlhodobého hľadiska za správnych podmienok prináša prospech publisherovi i inzerentovi. Odmeňovanie funguje na províznom princípe, kedy inzerent platí províziu publisherovi (vám).
Úlohou publishera je priviesť na stránku (eshop) inzerenta prostredníctvom afffiliate kampane viac návštevníkov, ktorý zvýšia reálne predaje spoločnosti. Z tohto predaja následne odovzdáva inzerent publisherovi dohodnutú províziu.
Základom je spolupráca. Inzerent potrebuje efektívny marketingový nástroj, ktorý mu bude zvyšovať predaje, no zároveň na ňom nebude stratový. Publisher sa snaží inzerentovi ponúknuť marketingovú „službu“ za určitú výhodnú sumu, ktorá mu zabezpečí výnos. Kľúčové je predovšetkým férové dohodnutie podmienok.
A čo ďalej?
V ďalšom článku si poviem viac o tom, čo potrebujete k tomu, aby ste do vôd affiliate marketingu mohli vstúpiť.
Foto: unsplash.com
Zdroj: Štefan Polgári, 2019/2020. Základné fungovanie affiliate kampaní. In Online marketing – Tvorba zarábajúceho webu.