Naozaj platí, že určitý žáner patrí určitému čitateľovi. Preto mám jedno jemné knižné odporúčanie pre melancholické duše, ktorým v živote chýba kúsok umenia a oddychu. A aký je to teda žáner? Predsa historická dráma.
V roku 2020 preslávil knižnú sériu Bridgerton paralelný seriál, ktorý poukázal na fakt, že historické drámy dokážu ponúknuť úplne rovnakú mieru napätia, vzrušenia, strachu či smiechu ako ostatné žánre. Kníhkupectvá odrazu začali historické drámy ponúkať zákazníkom v prednej strane pobočiek na samostatných poličkách. Medzi nimi by sme našli aj titul, ktorý určite stojí za zmienku.
Jessie Burtonová je spisovateľka, esejistka a herečka píšuca všetko od románov až po príbehy pre deti. Medzi jedno z jej najznámejších diel okrem Miniaturistu patrí práve Múza, ktorá ma ako čitateľa i autora chytila najviac. Paradoxne ide o veľmi „krehké“ a zároveň silné dielo v jednom. Príbeh je písaný takým spôsobom, aby čitateľ neustále čakal na prekvapenie, na zvrat, na vyvrcholenie. Celý čas tušíme, že sa deje niečo napínavé, ale rozuzlenie neprichádza skoro na žiadnej strane. Klasicky, prekvapí vás až na samotnom konci. V tom spočíta krehkosť, ktorá sa však vzťahuje viac na čitateľa než na samotný príbeh. Silu je zase cítiť najmä z hlavných postáv ukrutne snažiacich sa vyriešiť každý „plot twist“.
Príbeh sa odohráva v dvoch historických rovinách a v dvoch historických obdobiach. Čas prebieha paralelne, takže žiadna postava príbeh z dávnejšieho obdobia nerozpráva retrospektívne. V prvej časovej rovine sa nachádzame v Londýne počas šesťdesiatych rokov minulého storočia a v druhej v Španielsku v roku 1936. Kniha sa začína predstavením prvej hlavnej postavy Delly, dievčaťa z Trinidadu, ktoré sa rozhodlo skúsiť svoje kariérne šťastie v anglickom obuvníctve. Delly je umelecká duša, poetka bez verbálneho filtra a strachu. Praje si pracovať v umeleckom prostredí a preto ju zaskočí, keď ju raz pozvú na pohovor do miestnej galérie. Prácu, samozrejme, dostane a začína sa jej nový život s novými výzvami a novou šéfkou.
V druhej časovej paralele príbeh predstavuje postavu Liv. Mladá, šarmantná žena s ideálmi musí čeliť rozhodnutiu rodičov presťahovať sa z Anglicka do malej dediny v Španielsku, kde spoznáva dvoch vidieckych súrodencov. Tí Liv počas jej pobytu v starom gotickom dome spríjemňujú chvíle a vysvetľujú, ako sa veci v Španielsku majú. Teresa a jej brat Isaac si vybudujú s Liv svojský vzťah. Teresa je Livina najlepšia priateľka, Isaac jej milenec.
Zatiaľ, čo sa Delly snaží vysporiadať s novou prácou v galérii a s pomerne prísnou a tajomnou šéfkou, spoznáva sa s mladým Britom Lawriem. Ten je charizmatický a milý. Obdivuje Delly a chce ju vtiahnuť hlbšie do svojho života. Urobí to tak, že jej ukáže jediné dedičstvo, ktoré mu ostalo po jeho mame- farebný obraz dvoch žien na lúke. Prostredníctvom Delly ponúkne obraz šéfke galérie. Prvý významný zvrat nastáva, keď sa šéfka tvári, akoby obraz dôverne poznala. Delly ju od toho momentu nespoznáva a chce sa dozvedieť, prečo sa šéfka odrazu začne správať zakríknuto a zvláštne.
Tridsať rokov dozadu si zatiaľ užíva španielske slnko Liv s jej priateľmi. Smejú sa, rozprávajú sa o vtedajšej blížiacej sa španielskej vojne a čo hlavne, Liv maľuje. Prekrásne obrazy plné sýtych farieb a príbehov. Žiaľ o nich nikto netuší. Liv sa totiž bojí, že by ju nikto (a najmä jej rodičia) nebral vážne a preto schová obrazy pod posteľ. Tam ich však nájde Teresa, ktorá si vymyslí plán, ako Livinim rodičom ukázať dcérin talent. Keď práve oni poprosia, aby ich rodinný portrét namaľoval práve Isaac, Teresa využije tento moment a finálne Isaacovo dielo tajne zamení s obrazom Liv. Namiesto rodinného portrétu Livini rodičia vidia na plátne dve ženy na lúke. Máme tu teda druhý významný zvrat štartujúci sériu nedorozumení a klamstiev. Liv poprosí Isaaca, aby nikomu o tejto skutočnosti neprezradil a tváril sa, že je obraz jeho. Vďaka tejto lži sa Livin obraz dostane poštou až do Paríža. Akurát, že s menom Isaac Robles.
Historické udalosti nie sú ponúknuté čitateľovi nijak násilne ani vo veľkom množstve. Dopĺňajú kontext príbehu a tvoria príjemnú atmosféru. Obrazy dvoch mladých lások sú ďalším paradoxom v knihe. Zatiaľ čo nesmelá Delly zdieľa s Lawriem nežnú prvú lásku plný lichôtok a neohrabanosti, Liv a Isaaca spája vášnivá a zároveň sebecký vzťah, ktorú poháňa len túžba vziať si z toho druhého to, čo môže.
Kniha nastoľuje viacero otázok- Je šéfka galérie z roku 1967 dospelou Liv? Je obraz Lawrieho vlastne stratený obraz Isaaca Roblesa? Ak by ste sa radi dozvedeli odpovede na tieto otázky, stačí si otvoriť Múzu.