Po určitom čase, ak chcete, aby sa vaše podnikanie ďalej rozrastalo, je nevyhnutné prijať zamestnancov či spolupracovníkov. Práca s ľuďmi je však náročnejšia, ako by sa mohlo zdať. Vyhľadať a znáborovať tých správnych ľudí vyžaduje hodiny, niekedy až dni ťažkej práce a množstva energie. Pre tých, ktorí sa napriek varovaniu do toho rozhodnú ísť, sme si pripravili 15 tipov pre nábor a riadenie ľudí.
1.
Keď sa prebojuješ životopismi a vyberieš si tých správnych adeptov na osobný pohovor, a ten človek skutočne aj na pohovor dorazí (áno, nerobíme si srandu, niektorí na dohodnutý pohovor proste nedorazia), začne sa výberové konanie. Pri osobnom pohovore je dôležité, aby si nemal o uchádzačovi žiadne pochybnosti. Pokiaľ máš, neprijímaj ho.
2.
Treba si uvedomiť, že človek, ktorého náboruješ tu nie je preto, aby ste boli kamaráti. Je tu preto, aby ti pomohol zarobiť peniaze. Samozrejme je len plusom, keď si rozumiete aj ľudsky (= aj keď sa často stretávam s inými názormi od rôznych úspešných podnikateľov). Biznis je biznis.
3.
Neodporúčame zamestnávať členov rodiny či priateľov. Bude pre teba o to ťažšie ich prepustiť, keď prestanú dosahovať požadovaných výkonov. Keď ich prepustíš, môžeš tým narušiť vzťahy v rodine. Málokedy práca s rodinnými príslušníkmi funguje.
4.
Dobrí zamestnanci majú výsledky, tí zlí zase výhovorky. Zlých zamestnancov odporúčame okamžite prepustiť.
5.
Už na začiatku je potrebné, aby si zamestnancovi vymedzil, aké su jeho práva a aké sú jeho povinnosti. Písomne odporúčame podchytiť, akých výsledkov má zamestnanec dosahovať.
6.
Priprav svojich ľudí na úspech. Už od začiatku. Nečakaj, kým urobia prvú chybu. Venuj sa im, od prvého dňa nástupu do zamestnania. Koučuj ich.
7.
Čím dlhšie je človek na jednej pozícii, tým viac od neho vyžaduj. Zamestnanec sa tvojim očakávaniam prispôsobí.
8.
Podriadení si skutočne svojho šéfa všímajú, viac, ako si myslíme. Je preto dôležité kontrolovať aj svoje chovanie. O svojom šéfovi vedia čoskoro priveľa a začnú napodobňovať jeho chovanie.
9.
Udržuj profesionálne praocvné vzťahy. Buď manažér a vodca. Kamarátstvo, ako sme už v úvode načrtli, nepredstavuje vždy najideálnejší prístup. Zamestnanec musí plniť stanovené ciele. Ak ich dokáže plniť, na kamarátstvo bude čas po pracovnej dobe.
10.
Chyby sa stávajú, ani vo veľkých firmách sa im nevyhneme. Pokiaľ zamestnanec urobí chybu, povedz mu to medzi štyrmi očami, aby si neranil jeho sebaúctu. A povedz mu to ihneď. Pokiaľ opakuje dookola tú istú chybu, upozorni ho verejne a vyvoď dôsledky. Pokiaľ dávaš spätnú väzbu, váž slová, postupuj s chladnou hlavou a buď čestný. Hlavne to neodkladaj na neskôr, hoci to môže byť pre teba nepríjemné.
11.
Nastav reálne a ambiciózne ciele. Produktivita musí rásť. Šikovných zamestnancov si neudržíš, pokiaľ nebudú mať vidinu lepšej budúcnosti. Očakávaj od seba stále lepší a lepší výkon. Rovnako aj od svojich zamestnancov. A to až dovtedy, kým nebudete najlepší na svete.
12.
Informuj podriadených o plánoch. Budúcnosť je pre ľudí dôležitá. Udržíš si ich lojálnosť, uvidia, že s nimi v rámci firmy počítaš a že sú súčasťou firmy.
13.
Pozoruj svojich ľudí. Všímaj si nielen to, čo robia zle. Keď niečo urobia dobre, pochváľ ich. Potrebujú počuť, že dobrý výkon bude ocenený.
14.
Pokiaľ uvidíš, že výkon zamestnanca sa zlepšil alebo zhoršil, spýtaj sa ho, čo sa deje. Zamestnanci očakávajú, že ich budeš sledovať a riadiť.
15.
Nezabúdaj na porady. Informácie musia prúdiť od teba k zamestnancom, ale aj naopak. Priprav si mesačné hodnotenie a prediskutuj to s podriadenými. Zistite, ako by sa dala zlepšiť tvoja efektivita a efektivita celej firmy.