Eskalácia vzťahov medzi Washiongtonom a Pekingom naďalej pokračuje. Americký prezident Donald Trump pred pár dňami podpísal nariadenie, ktoré obyvateľom Spojených štátov amerických zakazuje používanie aplikácií TikTok a WeChat. Obe aplikácie považuje za ohrozenie národnej bezpečnosti.
O obchodnej vojne medzi Čínou a USA sa hovorí a píše už pár rokov, no zdá sa, že americký prezident z Číny vytvoril hrozbu, ktorá sa stane aj predmetom jeho predvolebnej kampane. Do amerických prezidentských volieb ostávajú necelé tri mesiace. Studená vojna medzi USA a Čínou teda pokračuje a odniesť si to majú práve tieto dve, aktuálne veľmi populárne, aplikácie.
V zásade Trump nariadil, aby americké spoločnosti, ktoré vo svojich online obchodoch ponúkajú tieto dve aplikácie, zamedzili ich sťahovaniu a predaju, inak im hrozia sankcie. Rovnako tak ide o zákaz nákupu reklamných práv. Trump chce docieliť, aby sa správa TikToku dostala pod kompetencie určitej americkej spoločnosti, ktorá ju bude zároveň aj poskytovať používateľom. Spoločnosť Microsoft informovala o možnom nákupe tejto aplikácie na území USA, Austrálie, Kanady a na Novom Zélande. Aplikáciu si dnes na celom svete do svojich mobilných zariadení stiahli viac ako 2 miliardy používateľov. Z toho 165 miliónov práve v USA.
TikTok vlastní čínska spoločnosť ByteDance a akcie aplikácie WeChat pre zmenu vlastní čínska spoločnosť Tencent Holdings. Zástupcovia TikToku pohrozili Trumpovi americkým súdom. Mali totiž snahu sa dohodnúť, dokonca mienili práva pre americký trh v celom rozsahu predať niektorej americkej spoločnosti, no neúspešne.
Čína sa po týchto nariadeniach voči čínskym spoločnostiam vyjadrila, že Trump porušuje trhové pravidlá a vytvára politický tlak, pretože spomínané čínske firmy dodržujú všetky princípy a medzinárodné pravidlá obchodovania. Ohrozenie národnej bezpečnosti považuje Čína za šikanu ich firiem.
Trump sa obáva špionáže. Aplikácia WeChat umožňuje používateľom realizovať aj platby a využíva ju napríklad i americká reštauračná sieť Starbucks. Firma Tencent Technologies patrí vo svete medzi najinovatívnejšie spoločnosti. Americký prezident si však myslí, že aplikácia zozbierané údaje nešifruje a môže ich ľahko zneužiť. Podobne je na tom podľa neho i aplikácia TikTok, ktorá zbiera údaje o polohe, pohybe osôb a podobne. Trump vyslovil obavy zo sledovania federálnych zamestnancov a následné dokumentovanie týchto dát.
TikTok reagoval, že dáta používateľov z USA sú ukladané na serveroch v USA a Singapure, nie v Číne. Nie práve najsilnejší argument, keď si predstavíme, akým silným ekonomickým hráčom Čína je. Treba podotknúť aj jeden zásadný fakt, a to, že napríklad aplikácia WeChat v USA nie je tak populárna ako napríklad WhatsApp (aplikácia vyvinutá americkou spoločnosťou). Tá je však v Číne zakázaná a tak mnohé komunikácie firiem a osôb prebiehajú práve cez WeChat. Jej zákazom by tak došlo k prerušeniu mnohých kontaktov. Zdá sa tak, že zákaz WhatsAppu v Číne je z pohľadu jej vlády v poriadku, ale zákaz ich aplikácií v Spojených štátoch amerických už úplne kóšer nie je.
Prečítajte si aj: Čínska ekonomika by zažila recesiu aj bez pandémie: Ako sa teraz správa?
Pravdou však ostáva, že samotné nariadenie nezakazuje Američanom používanie týchto aplikácií, pretože to nie je možné. Ak už raz vlastníkom aplikácie ste, takéto nariadenie nie je reálne od takého množstva ľudí vymôcť. Zároveň sú používatelia, ktorí využívajú VPN – virtuálne privátne siete, a teda pokojne môžu žiť v Amerike, ale zariadenie ma adresu z Mexika.
Zdá sa teda, že skutočné riziko nie je národná bezpečnosť a možné zneužitie údajov čínskou spoločnosťou, ale riziko dosahovania vyšších ziskov. Práve preto sa Trump zrejme rozhodol politicky vytvoriť tlak, napríklad aj na spoločnosť Microsoft, aby takýto nákup zrealizovala a zisky tak ostávali primárne v americkom hospodárstve. Zákaz WeChatu by mohol výrazne narušiť obchodnú komunikáciu medzi mnohými čínskymi a americkými partnermi. V prípade TikToku ide čisto o obavy z možného zneužitia údajov. Mnohí technologickí odborníci aplikáciu TikTok považujú za neperspektívnu a iba krátkodobo populárnu. Koniec koncov, i mnohé firmy sa už vyslovili, že TikTok im z hľadiska marketingu nemá, čo ponúknuť a ide skôr o zábavnú platformu pre tínedžerov.