Manželský pár s jedným či dvoma detičkami sa rozhodne, že nastal ideálny čas na zmenu prostredia a nasťahuje sa do osamoteného domu, ktorý v sebe ukrýva akúsi temnú entitu. Netrvá to dlho a hrozivé tajomstvá začínajú vychádzať na povrch. Aj vy ste videli podobných hororov už slušné kvantum? Nuž, možno práve overená dvojica David Koepp – Kevin Bacon má recept na úspech. Je to však ešte vôbec treba?
Záver 90. rokov priniesol na poli hororu predovšetkým renesanciu subžánra slasher, teda „vyvražďovačky“ s maskovaným zabijakom (trilógia Vreskot, Halloween: H20). O slovo sa však hlásili aj ambicióznejší tvorcovia so snahou oživiť duchárske horory, ktoré zažili najväčší boom v 70. a na začiatku 80. rokov 20. storočia. V roku 1999 uzreli svetlo sveta hneď dva podobne ladené kúsky. M. Night Shyamalan debutoval famóznym Šiestym zmyslom, ktorý v danom období absolútne zatienil veľmi sympatický pokus scenáristu a režiséra Davida Koeppa s názvom Ozveny mŕtvych. Kevin Bacon v hlavnej roli zažíval desivé stretnutia s duchom mladej ženy, ktorej mysteriózna smrť nebola nikdy vyšetrená. Film dodnes vyčnieva zo šedého priemeru Koeppovej tvorby.
Ducharina“ zažila ďalší reštart na začiatku uplynulej dekády, keď sa oprát ujal James Wan a priniesol „astrálne“ Insidious či doposiaľ rozširujúce sa Conjuring univerzum. Slušný zárez do žánra dosiahol aj Scott Derrickson a jeho Sinister.
Prečítajte si aj: Počas karantény nakrúca s manželkou horory! Režisérovi Annabelle stačí len dobrý nápad
Po menovaných počinoch sa s obdobnými filmami roztrhlo pomyselné vrece. Mainstreamový hororový prúd patril počas celého desaťročia práve snímkam s duchárskou tematikou, najväčší úspech v box-officoch i u kritikov za posledné roky však zaznamenali tie horory, ktoré sa akosi vymykali klasickej bu-bu-bu šablóne o rodine a tajomnom dome či prízraku v ňom ukrytom (To, Tiché miesto, Invisible Man). Sme teda tohto subžánra už prejedení? Ak áno, spoliehajú sa Koepp a Bacon v novom projekte len na zašlú slávu ich dvadsať rokov starej spolupráce? Alebo vskutku prichádzajú s niečím novým ako na konci milénia?
Dej filmu: Vzťah Thea (Kevin Bacon) a Susanny (Amanda Seyfried) sa rúca. V rámci snahy o nápravu a nový začiatok sa dvojica s malou dcérkou na istý čas sťahuje do nádherného domu na vidieku. Malý raj sa razom mení na nočnú moru. Theo začína pociťovať paranoju a tvrdí, že akási temná sila ovládajúca dom si vybrala práve jeho. V sérii podivných udalostí navyše môže zohrávať rolu aj Theova tienistá minulosť.
Upútavka veľa neprezrádza. Podobne ako v prípade snímky z roku 1999 Koepp kladie dôraz na psychologický aspekt, predovšetkým na spochybňovanie mentálneho zdravia hlavného hrdinu. Film teda môže fungovať v rovine Theovho číreho šialenstva a paranormálne hľadisko sa môže v neskoršej fáze vytratiť. You Should Have Left každopádne nepôsobí nijak originálne a tandem Koepp – Bacon musí ukrývať v rukáve slušné tromfy, aby snímka čoskoro nezapadla prachom. Žeby to najlepšie sa do traileru zámerne nedostalo? To sa dozvieme už 19. júna.