Často sa stáva, že ak niekto učiní zlé rozhodnutie, povieme mu: „Bol si sprostý!“ V praxi sa však viac ukazuje, že by sme mu mali povedať: „Bol si emocionálne nevyspelý!“. Smiešne? Áno, pravda je, že jedno nevylučuje to druhé, no to je už takmer neriešiteľná kombinácia. Skôr ako však človek nadobúda intelekt a racionálnu inteligenciu (IQ – inteligenčný kvocient), mal by si dať záležať aj na inteligencii emocionálnej (EQ), pretože tá definuje naše správanie, konanie a rozhodovanie ešte skôr, ako náš intelekt.
Empatiu a sebauvedomenie môžeme považovať za, akési základné ľudské kvality. Veď na týchto dvoch pilieroch stoja všetky medziľudské vzťahy. A teraz do toho netreba pliesť politiku a profesionalitu. V niektorých vzťahoch empatia nemá svoje pevné miesto, no ide o špecifické vzťahy, konkrétne situácie, kedy emócie musia – mali by ísť aspoň čiastočne bokom. Platiť však vždy bude jedno a to isté, schopnosť vcítiť sa do emócie, ktorú prežíva iná osoba a dokázať adekvátne reagovať, na tom stojí každá vzájomná interakcia so živou „dušou“. Nejde však len o vzťahy ako také, nejde len o to, že k ľuďom sa správame tak alebo onak. Všeobecne aj pri banálnych veciach je racionálne uvažovanie v úzadí a emócie na povrchu.
Rozmýšľal som, na akom príklade najlepšie uviesť to, že ľudia sa stávajú čoraz viac iracionálni a skôr ako uvažujú, hneď konajú. Dalo by sa to uviesť na príklade hádky, bitky, urážok alebo na ďalšej stovke príkladov, no vždy by evokovali negatívnu konotáciu.
Poďme preto na nákup. Mobilný telefón – smartfón má väčšina čitateľov, ktorá práve lúska tieto riadky a čaká na pointu. Zameriam sa primárne na mladých ľudí, ktorí sú majiteľmi nezmyselne drahého telefónu (jablka). Svoj nákup v drvivej väčšine nepodmienili rozhodovaniu, štúdiu technických parametrov a recenzií, ten mobil jednoducho kúpili, pretože chceli, mohli a až následne začali svoje rozhodnutie racionalizovať. „Áno, urobil som dobre, skvelá kúpa, kvalita, materiál… No, pekný je.“ Čo rozhodlo v skutočnosti? Rozhodlo to, že chcem niekam patriť, chcem patriť k nim o level vyššie, pretože tak mi to bolo prezentované v reklame a hovoria to aj kamoši. Sme tak príšerne „statusoidní“, že aj obyčajný nákup telefónu poskladaného v čínskej fabrike (prípadne v Amerike, no zo súčiastok, ktoré vyrobili čínski „otroci“) nepodmieňujeme ráciu, ale obhájime ho iracionálnym argumentom.
A to je ešte viac absurdné, keďže argument má byť práve tým racionálnym úsudkom, premisou, ktorá je založená na pádnom odôvodnení daného konania či tvrdenia. Mohli by sme ísť do hĺbky a povedať, že v tomto prípade ide o marketingovú psychológiu. Nepochybne, áno. No aj s ohľadom na to, tento príklad perfektne „ilustruje“ to, že aj pri obyčajnom nákupe nie sme schopní postupovať racionálne. Hoci nás to rozhodnutie stojí výplatu, ak nie dve či tri. Ale je demokracia rozhodovania. Môžem? Mám na to? Robia to aj oni? Idem do toho!
Okrem toho, že každý z nás si so sebou nosí určitú mentálnu výbavu, na ktorej sa dá mimochodom tiež pracovať, vo väčšine prípadov nás formujú externé podnety. V minulosti (iná doba človeče) ich bolo menej a bolo ich možné oddeliť od nášho konania a nálady. Dnes je to nemožné. Ak sa neodrežete od virtuálneho sveta, je hlúpe tvrdiť, že vás neovplyvní reklama alebo názor nejakého umelca, ktorý povie, že sa nedá zaočkovať, pretože…No pretože je expert, odborník, lekár… Nebudem sa rozčuľovať, ale dokázal by som to a len by som potvrdil, ako sme emocionálni. Ale veď, áno, je to slobodná voľba každého z nás. A toto je rácio, žiadna frustrácia, žiadny hnev. Ale takisto som mohol svoju podráždenosť a otrávenú náladu preniesť na svoje okolie, nech sa cítia na ho*no aj oni, nech mi dajú za pravdu.
Všetci pochádzame z čeľade hominidov a jediným zástupcom tejto čeľade je jediný druh – človek rozumný (môžeme polemizovať). Emócie človekom lomcujú každý deň, nedá sa im vyhnúť. V istých okamihoch je však rozumnejšie zamyslieť sa a skôr ako vypľujeme nezmysly alebo napíšeme (ne)hodnotný status, by sme mali zvážiť, čo to vlastne prinesie nám. Pár „ukážkových“ hominidov vo svojom okolí určite máte aj vy. A vo svojej podstate sme nimi všetci…