Skúmanie jednotlivých generácií naprieč celou históriou ľudstva neustále fascinovalo demografov. Každá jedna generácia sa od inej líši a to najmä v názoroch na rodinu, kariéru, rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom, lojalitu, vzdelávanie a sebazdokonaľovanie a mohli by sme pokračovať… Pozrime sa na jednotlivé generácie súčasnosti a priblížme si ich charakteristické črty.
Veteráni
Veteráni sú ľudia, ktorí sa narodili pred rokom 1946. Na ich život – okrem iného – vplývala hospodárska kríza v tridsiatych rokoch 20.storočia a taktiež druhá svetová vojna v rokoch 1939 – 1945. Vzhľadom k týmto vplyvom, ktoré ich bez debát ovplyvnili, sa z nich vo všeobecnosti stali ľudia, ktorí si ctia zákon a patria medzi disciplinovaných. Vyznávajú súdržnosť. Na druhej strane však nemajú radi zmenu. V pracovnom prostredí sú zvyknutí byť riadení manažmentom, nezvyknú robiť rozhodnutia sami. Tu môže vznikať medzigeneračný konflikt pretože v prípade veteránov, ktorí sú stále zamestnaní a neodišli doposiaľ do dôchodku, zvyknú riadiť od nich mladší nadriadení.
Pre veteránov je dôležité, aby sme ich neizolovali. Ak s nimi chceme niečo prebrať, je lepšie zvoliť tradičný spôsob komunikácie pred emailom, odkazovačom a podobne. Veteráni nemajú radi nejasné odpovede, je potrebné sa s nimi baviť priamo a neplytvať ich časom.
Baby-boomers
Generácia označená ako baby-boomers zahŕňa skupinu ľudí, ktorá sa narodila v rokoch 1946 až 1964. Je to generácia, ktorá je tá najpočetnejšia spomedzi ostatných súčasných generácií. V ich mladom veku boli prevažne rebelmi, avšak dovŕšením 30tky až 40tky sa z nich stali konzervatívnejší ľudia. Pre túto generáciu je typicky prítomný karierizmus. Baby-boomers sú zväčša optimistickí, ambiciózni a lojálni. Príslušníkom tejto generácie je pracovať pod jedným zamestnávateľom celý ich život. Práve baby-boomers vytvorili pojem „workoholik“.
Pri baby-boomers je dôležité pristupovať ku každému jednotlivcovi individuálne. Komunikujme s nimi priamo, otvorene a úprimne. Nepoužívame manipulatívny štýl komunikácie. Na otázky odpovedáme otvorene a obsiahlo, zaujímajú ich aj tie posledné detaily. Pochváľme ich za ich nevyčerpanosť a vytrvalosť v pracovnom nasadení.
[xyz-ihs snippet=“ZdolaHore-Telegram“]
Generácia X
Medzi generáciu X zaraďujeme ľudí, ktorí sa narodili medzi rokmi 1965 až 1979. Je pre ne charakteristické, že obaja ich rodičia pracovali, takže sa o nich starali opatrovateľky alebo starí rodičia. Zažili rozvody, čo predtým nebolo typické. Ak by sme mali slovami charakterizovať generáciu X, povedali by sme, že príslušníci tejto generácie sú vzdelaní, mnohí univerzitne vzdelaní. Zvyknú byť vynaliezaví, individualistickí, samostatní. Prejavuje sa pri nich skepticizmus až nedôvera k štátnej moci a autoritám. Nie je pre nich typický jeden „celoživotný“ zamestnávateľ. Nie je pre nich dôležité ani získanie určitého statusového postavenia. Často striedajú zamestnania a neboja sa zamestnať aj mimo svoj odbor. Neboja sa podať výpoveď.
Je potrebné dať generácii X možnosť, aby sa sama rozhodla a vybrala si spôsob na splnenie zadaných úloh. Nemajú problém s multitaskingom, priorizáciu jednotlivých úloh je dobre nechať na nich samotných. Potrebujú cítiť konštruktívnu spätnú väzbu, ktorá ich posúva ďalej.
[xyz-ihs snippet=“Kryptotrejder“]
Generácia Y
Generáciu Y tvoria ľudia, ktorí sa narodili na prelome storočí – označujú sa aj ako Mileniáni. Prevažne sem spadajú osoby narodené v rokoch 1980 až 1995. Zvyknú sa označovať aj ako internetová generácia. Názov nebol daný náhodne. Ľudia z generácie Y sú veľmi zruční v IT. V jednom sa však podobajú veteránom – sú optimistickí, sebavedomí, priateľskí a majú silné morálne zásady. Generácia Y však nepatrí medzi lojálne generácie. Nerobí im problém zmeniť obľúbenú značku, či štýl oblečenia. Na pracovisku je pre nich dôležité pracovať flexibilne. Zamestnávateľov menia ešte častejšie ako generácia X. Čo sa týka komunikácie, uprednostňujú internet a hlavne sociálne siete ako Facebook, Instagram, a pod. Online komunikácia im je bližšia ako komunikácia naživo. Vytvárajú online priateľstvá s ľuďmi, s ktorými sa osobne nepoznajú.
Pri komunikácii s generáciou Y je vhodné použiť spôsob, ktorý je inšpiratívny, kreatívny a motivujúci. Generácia Y je ctižiadostivá. Nebojme sa im prejaviť rešpekt. Pýtajme si od nich spätnú väzbu. V pracovnom prostredí je dobré prideľovať im prácu, kde sa vedia prekonávať a ktorá bude pre nich výzvou. Tým udržíme ich odhodlanie.
Záver
Na záver je potrebné zhrnúť, že uvedené charakteristiky sú založené na skúmaní veľkého počtu ľudí a je potrebné ich považovať za všeobecné. Literatúra – čo sa jednotlivých rokov narodenia týka – je rôznorodá. Všetci jednotlivci sú však unikátnou osobnosťou a tak nie vždy zapadajú do svojho generačného profilu.