Ak svoje podnikanie radíte do segmentu malých či stredných firiem, marketing je neraz v úzadí. Pritom jeho dôležitosť je v dnešnom biznise doslova podstatou existencie a konkurencieschopnosti.
Prirodzene, mnohí živnostníci – malé či stredné firmy, nedisponujú takým kapitálom, aby dokázali živiť aj marketingový rozpočet. Dokonca mnohé firmy s pojmom marketing ani neoperujú. No vidieť zmysel propagácie iba v reklame v miestnom rádiu, to nie je úplne to, čo pre vás znamená záruku prílevu zákazníkov. Ako získať zákazníkov bez toho, aby ste museli vrážať tisíce eur do reklamy?
Prečítajte si aj: TOP 5 najlepších rád, ktoré vám môžu pomôcť preraziť na trhu
Ponúkneme vám niekoľko tipov a rád, ktoré vám môžu pomôcť oblasť vášho marketingu naštartovať a získať tak nástroje a ovládať techniky, ktoré vám budú nových zákazníkov generovať. A to aj bez obrovských investícií.
1. Sociálne médiá
Príliš otrepané? Facebook, Twitter, Instagram, Linkedln…Vedzte, že toto je pre malé a stredné podniky tá najlepšia cesta, ako dať o sebe vedieť. Efektívne pracovať so sociálnymi sieťami, znamená, že za určitý čas, môžete osloviť potenciálnych zákazníkov a to takmer bez nákladov. Ideálne, ak dokážete svoj obsah zdieľať na viacerých frontoch, sociálnych sieťach.
Potrebné je zistiť, aká je vaša cieľová skupina zákazníkov. Je potrebné im ponúkať originálny, autentický, zaujímavý a kvalitný obsah, ktorý bude nový a bude mať schopnosť ich informovať a presviedčať o vašich schopnostiach. Dôležitá je i pravidelnosť a frekvencia príspevkov.
2. Autentický obsah na webe
O tom, že by ste mali mať webovú stránku ani nebudeme diskutovať. Podstatné však je, že okrem „user-friendly“ webu s informáciami o vašom podnikaní a vašich výsledkoch, by ste mali informovať svojich zákazníkov aj o iných zaujímavých veciach spojených s vašim podnikaním. Blogy, články, videá, návody, rady, tipy, triky či zaujímavé prezentácie, brožúry atď. Práve tento obsah môžete naďalej šíriť ďalej aj prostredníctvom sociálnych sietí.
Prostredníctvom autorského obsahu sa môžete s vašimi zákazníkmi podeliť o vlastné skúsenosti a vedomosti, čím len potvrdíte svoje ambície, byť najlepšími na trhu. Odporúčaním, ktoré si však už vyžaduje čiastočnú investíciu je promovanie obsahu na internete. Google adwords alebo platená reklama na Facebooku, ktorá zlepší dosah príspevkov.
3. Odporúčania zákazníkov
Nič nie je lepšie, ako keď vaše služby či produkty odporučí sám zákazník a následne ďalší, ďalší a ďalší. Vytvára sa tým tak reťaz, ktorá funguje. Možno ste to počuli už 100-krát, ale pravda je taká, že priame odporúčanie má najväčšiu váhu. Väčšiu ako komentár po obrázkom a hodnotenie na Facebooku. Ale tak či tak, zákazníkov pri priamej konfrontácii požiadajte o hodnotenie na vašej sociálnej sieti. Pokojne ho požiadajte o fotografiu produktu či služby. Zákazník je vaša najlepšia reklama a preto sa môže stať aj jej tvárou.
4. Odmeňovanie zákazníka
Zároveň, verných zákazníkov je dobré odmeniť. Tým nemyslíme, že každému z nich dáte darčekový balíček, skôr ide o nejaké drobnosti, ktoré zároveň budujú aj váš imidž. Áno, v tomto prípade je nutná menšia investícia.
Firemná identita v podobe firemného pera, zápasníkov, tirčiek či šiltoviek sú veľmi dobrým krokom. Podobne môže v konkurencii rozhodovať aj fakt, že ponúknete dopravu zdarma, pri objednávke nad určitú sumu. Prípadne spropagujete súťaž, kde čaká zúčastnených odmena. Opäť v rámci odmeňovania môžete na svoju stranu získať ďalších zákazníkov.
5. Nový email marketing
Otravné zasielanie mailov či spamovanie. Tým si imidž rozhodne nevylepšíte. Aby bol emailový marketing, ktorý je dnes na ústupe úspešným, musíte priniesť niečo nové. Email môže byť účinným predajným kanálom, ak viete, čo s potenciálnym zákazníkom komunikovať.
Dôležité je získať, legálne, zoznam relevantných adries a možno teda vašich budúcich zákazníkov. Tých rozdeliť do určitých segmentov a strategicky načasovať, kedy je ideálne takúto kampaň spustiť. Pre každú skupinu vytvorte email, ktorý bude zahŕňať všetky vaše silné stránky a vašu ponuku, aby bolo zrejmé, čo je predmetom vášho podnikania. Zároveň však pre rôzne skupiny vyzdvihnite o kúsok viac jednu, ale vždy inú silnú stránku vášho podnikania. Aj sami uvidíte, ktorý z mailov mal najsilnejší ohlas. Mail nesmie byť silený a nútený, skôr má byť prezentáciou vášho podnikania. Aj to je spôsob, ako získať zákazníkov.