Už za pár dní oslávi Nike svoje 53. výročie. Vlastne nie, Blue Ribbon Sports oslávi 53. výročie. Názov Blue Ribbon Sports totiž predchádzal názvu Nike, meno inšpirované gréckou bohyňou Niké ale nakoniec zvíťazilo. Bolo to asi múdre rozhodnutie, pretože chváliť sa kamošom, že máš najnovšie „bluribonsportky“, to nie je moc veľká frajerina.
Bill Bowerman, tréner, a Phil Knight, bežec, zakladatelia Blue Ribbon Sports, pôvodne dovážali do Ameriky tenisky japonskej značky Onitsuka Tiger, ktorá je dnes známa ako Asics. Nakoniec sa ale rozhodli, že založia vlastnú značku. Fantázia ale zrejme nebola silnou stránkou ani jedného z nich, takže designom sa nechali u Onitsuky viac než len inšpirovať, ako je zrejmé z ich modelu s názvom Cortez.
So zmenou názvu bolo treba aj nové logo. No, nové, ono vlastne žiadne „staré“ nebolo. Takže skrátka bolo potrebné logo. O to sa postarala študentka Carolyn Davidson, ktorá za legendárnu fajku dostala 35 dolárov, takže až sa niekedy budeš utápať v žiali spôsobeným svojou nízkou mzdou, spomeň si na Carolyn. Našťastie sa ale v Nike neskôr zľutovali a dostala okrem veľmi drahého prsteňa aj akcie spoločnosti.
Nike začalo s bežeckými modelmi vcelku zostra, dôkazom je napríklad už spomenutý model Cortez, v ktorom Forrest Gump prebehol Ameriku. A to je ďalšia vec, čo sa Nike dosť podarila. Nemáme na mysli prebehnutie Ameriky, ale podarený product placement. Nike sa týmto spôsobom dostalo okrem Forresta Gumpa aj do filmov ako Lost in Translation, The Breakfast Club, Terminator, Big či do kultového snímku Back to the Future. Kombináciou dobrej reklamy a prepracovaných produktov docielilo Nike niečoho, čo by im dnes množstvo značiek mohlo závidieť. A určite aj závidí. Väčšina aktuálnych Nike modelov totiž vychádza zo siluet z osemdesiatych a deväťdesiatych rokov. Stále dookola sa teda stretávame s Airmaxami v najrôznejších prevedeniach alebo napríklad s Air Force, ktoré sa od svojho prvého uvedenia na trh v roku 1982 v podstate nezmenili. Táto téma by vydala na celú knihu, ty sa ale budeš musieť zmieriť s týmto malým „infokútikom“. Ale nezúfaj, naše historické okienko tu nie je naposledy, nabudúce sa mrkneme na zúbok inej známej značke!