Instagram je v rámci sociálnych sietí fenoménom, ktorý oslovil celé generácie. A to jednoduchým konceptom, publikovania fotografií a videí, ktorými zdieľame svoju vlastnú realitu. Nie vždy však musí byť „insta“ realita odrazom tej skutočnej. Študentky katedry Masmediálnej komunikácie a reklamy UKF v Nitre realizovali sociálnu guerilla kampaň vytvorením filtra, ktorý na vás nič nezmení. Šíria tak myšlienku prirodzenej krásy žien.
Len si to predstavte, je pondelok ráno. Ste radi, že vstávate z postele po treťom zazvonení budíka, pri pohľade do zrkadla vám dobré ráno zaželá dosť dobrá nová vyrážka uprostred čela a namiesto pohánkovej kaše s ovocím uloženým podľa farieb dúhy si naberáte tresku rožkom, lebo to jediné sa vám podarilo pred prednáškou o siedmej ráno v bufete uchmatnúť.
Dovalíte sa do učebne, otvoríte si Instagram a potom to príde. Vyrúti sa na vás dokonalé šťastie, dokonalý život dokonalých ľudí. A tak vám to pripadá, že život, ktorý vedú ľudia okolo nás je omnoho lepší ako ten váš. Ilúzia perfektného sveta, ktorého obsah na Instagrame vytvoril, sa stala tak rozšírenou, až sa zdá, že je niečím bežným, akýmsi štandardom, ktorému sa vymykáme.
Beauty filter zobrazujúci skutočnú krásu
Predprípravu pre kampaň Filter with no filter tvoril instagramový profil Divas filter, ktorý sa javil ako tvorca make up filtrov inšpirovaných svetovými módnymi značkami, napr. Victoria’s secret, Coco Chanel alebo Prada. Filter, na ktorého link sa po pár dňoch objavil v profile, však nespravil nič. Žiadna žena predsa nepotrebuje filter, aby bola krásna. A povedal to aj samotný Instagram – textom, ktorý sa vám po pár sekundách zjavil nad hlavou „You don’t need a filter“.
Hlavná časť tejto kampane prebiehala počas dvoch dní. Do nich boli zapojené influencerky Ema Muller a Petra Klimová Dzvoníková, ktoré prostredníctvom svojich instagramových príbehov pomohli dotiahnuť myšlienku bližšie k cieľovej skupine. Najskôr svojim sledovateľkám predstavili ešte pôvodný profil Divas filter a nabádali ich stiahnuť si jednotlivé beauty filtre. Na druhý deň prišlo rozuzlenie. Influencerky filter priamo ukázali, vysvetlili svojim sledovateľkám pointu celej kampane.
Tisíce oslovených dievčat, desiatky príbehov aj Ema Drobná
Po spustení hlavnej časti kampane sa začali čísla na Instagrame pomaly zvyšovať. Dosiahli výsledok 216 impresií a 1,4 tisíc otvorení linku s filtrom. O pár hodín aplikácia Spark AR Hub, pomocou ktorej bol filter vytvorený, zobrazila nový nárast impresií na 92,3 tisíc a počet stiahnutí filtra sa zastavil na 6 tisíc.
Kampaň sa začala šíriť organicky medzi užívateľkami, ktoré zdieľali filter na svojom profile a tým ho propagovali ďalej. Zapojila sa tak Becca z Refresher-u, Michaela Kertészová z Europa2, či speváčka Emma Drobná.
„@filterwithnofilter zdieľa na svojom profile naozaj krásnu myšlienku a odporúčam vám si to v tomto svete, kedy sa častokrát na seba pozeráme, že by sme chceli naživo vyzerať ako s filtrom, pozrieť,“ zmienila sa Ivana Turčanová.
Kto určuje naše pocity?
Veľa mladých ľudí a hlavne žien trpí úzkosťou a pocitom menejcennosti. Dennodenne sa samé seba pýtajú, prečo ony nemôžu vyzerať ako ženy, ktoré sa na nich z každej strany usmievajú na Instagrame. Pri tomto návale fotografií je ale občas náročné si uvedomiť, že to nie je realita. Za jediným príspevkom sa ukrývajú hodiny v kúpeľni, dobré svetlo, filter, občas photoshop, a desiatky „nepodarených“ záberov.
Prečítajte si aj: Instalife synonymom instalie
Úlohou kampane bolo rozšíriť medzi mladé dievčatá, že nič z toho nepotrebujú, aby boli krásne, pretože také sú už teraz. Mať nedokonalosti je normálne a nie je chorobou, keď jednoducho nemáme svoj deň. Naše životy sú perfektné také aké sú, sú pestré vďaka našim náladám, vzostupom a pádom, dlhým cestám za našimi snami, poučeniami sa zo skúseností.
Kampaň bola ukončená výzvou, aby mladé dievčatá naďalej šírili myšlienku, zdieľali svoje skutočné ja a využívali hashtag #filterwithnofilter.
Za kampaňou Filter with no filter stoja Adela Holubčíková, Valentína Čierna, Denisa Halušková, Martina Vozárová a Monika Pittnerová.
#zdolahore #filterwithnofilter
Autor článku a grafiky: Adela Holubčíková