To najťažšie máte za sebou. Dostali ste geniálny nápad na podnikanie, dokonca máte predstavu, naplánované kroky, ste pripravení popasovať sa s úradmi, ale…názov firmy vám chýba. Už vám nejaké „catchy“ názvy napadli, no máte pocit, že to nevystihuje vás alebo vaše podnikane, váš cieľ, zámer, náladu podniku alebo je už názov obsadený, no elementov je skutočne veľa. Ako na to?
Podnikanie je náročný proces. Už samotné založenie firmy vám nejaké tie vrásky na tvári pridá, pretože sme na Slovensku. Nič sa nedá robiť. Všetko toto sa vám raz vráti dvojnásobne. Nerobte si teda život ešte ťažším pri vymýšľaní názvu vášho podniku. Ale neberte to ani na ľahkú váhu. My vám poskytneme užitočné tipy, ktoré vám pomôžu vymyslieť názov firmy, aby boli spokojné všetky strany.
Prepájate, asociujte…
Keď máte nejaký podnikateľský plán, ponúkate službu alebo chcete začať vyrábať nejaký produkt, zvyčajne to súvisí s nejakou oblasťou. Ak si otvárate kaderníctvo, dať mu aj taký názov nie je dvakrát premyslené. Vytvárajte si asociácie. Melír, kondicionér, mikádo (účes) či ombre (štýl farbenia). V danej oblasti nájdete množstvo termínov, ktoré dokážu zaujať viac ako „Kaderníctvo Vlasta“.
Niekedy netreba veľa a podnik s názvom „Ombre style“, dokáže upútať, vystihnúť podstatu a narobiť vrásky i konkurencii. Následne je všetko ostatné na vás. Zároveň sa týmto dostávame k druhému tipu, ktorý určite oceníte.
Jazyková variabilita
Áno, sme na Slovensku, ale povedzme si úprimne, dnes si svet a podnikanie obzvlášť pýta znalosť cudzieho jazyka. Využiť tak trocha multikultúrnej inšpirácie a byť kreatívnym nie je na škodu. Ak rozmýšľate nad názvom firmy a zrazu zistíte, že názov je zabraný, skúste si preložiť dané slovo do angličtiny, španielčiny, taliančiny alebo iného jazyka (nemčina nie je úplne lákavým marketingovým nástrojom pre uši), ktorý môže mať pre vaše slovo zaujímavú alternatívu.
Nie je to jednoduché. Pri tak vysokom množstve firiem, ktoré každoročne vznikajú, možností ubúda, no to neznamená, že sa nedá prísť s niečím novým.
Musí byť jasno
Názov musí byť nositeľom podstaty. Na začiatok spomeniem výnimku. Niekedy totiž aj biela, môže byť čiernou. Ide o kontrastné názvy. Príklad: Firma, zaoberajúca sa výrobou osvetlenia si dá názov Blackout s.r.o. Človek si povie, že prečo práve „blackout“? Veď to je absolútny výpadok elektriny, tma…a už ho máte tam, kde ste chceli. Začína uvažovať, prečo sa tak firma volá. A zrazu zistí, že výroba top kvalitných osvetlení jej hlavnou činnosťou. No a mať svetlá značky Blackout už zrazu nie je tak zlé. Dalo by sa povedať, že ide o techniku jing-jang. Takýto názov v mnohých ľuďoch určite zarezonuje.
Vo všeobecnosti, ale platí, že zákazník musí mať z názvu jasno, čo je kľúčovým poslaním vašej firmy. Nie je to určite pravidlo, veď ani z názvu Apple nie je jasné, či náhodou nejde o ovocinársku firmu.
Prečítajte si aj: Investovanie peňazí v roku 2019. Do čoho sa (ne)oplatí vraziť peniaze? Časť 2.
Riaďte sa inštinktom a zákazníkom
Čo tým máme na mysli? Ak vymýšľate názov, musí sa v prvom rade páčiť vám, inak to nepôjde. Ak to už trvá nejakú dobu a vy tápete, dajte si pauzu. Často sa stáva, že potom sa zmierite s názvom, ktorý „nie je tak zlý“, no pravda je taká, že nie je ani taký dobrý.
Myslite na to, čo chce od vás zákazník. Berte do úvahy aj jeho názor. Urobiť dobrý dojem na zákazníka už zapamätateľným názvom firmy je často alfou a omegou. Potreby klienta sú pre vás pomôckou. Názov sa môže odvíjať od toho, čo zákazník žiada. Ponúkate pomoc (help), hľadáte riešenia (solution) alebo zabezpečujete zaručené výsledky (result)? Odrazte sa od akcie – činnosti, ktorá je pre vašu firmu podstatná.
Skratkám v názve ako i geografickým údajom v názve podniku sa radšej vyhnite. Pozor takisto na klišé mená, ktoré máte na každom kroku s malou zmenou. A ešte jedna rada, viac mozgov, viac nápadov.