Osobný pohovor vždy bol a aj bude tým najefektívnejším spôsobom, ako nájsť toho pravého adepta na danú pozíciu. Ak už pozvánku na pracovný pohovor dostanete, vedzte, že sa oplatí byť pripravený. Ponúkame vám 7 konkrétnych rád, ktoré odpozorovali personalisti v praxi pri skúmaní záujemcov o pracovné pozície.
Samotné veci, ktorým by ste sa mali vyhnúť sú však zároveň perfektnými radami, ktoré vás naučia, ako sa chovať, na čo nezabúdať, čomu sa vyvarovať a aj vám teda môžu pomôcť získať vašu vysnívanú prácu. A čo hlavne? Ukázať, že spomedzi všetkých uchádzačov ste tým pravým/pravou, ktorý/ktorá na to má! Berte pracovný pohovor vážne.
NEklamte v životopise
Áno, pracovný pohovor začína už v tomto bode. Prioritou je, dať si na životopise záležať. Chronologické usporiadanie, pracovné skúsenosti, vzdelanie, schopnosti uchádzača, špeciálne zručnosti a pod. Do životopisu dajte všetko, čo môže zavážiť vo váš prospech, nikdy si však nevymýšľajte. Stručne, výstižne a bez poznámok v zátvorke alebo v úvodzovkách. A aj keď to zamestnávateľ vždy nežiada, seriózna fotka k životopisu patrí.
Prečítajte si aj: Podielové fondy minulosťou? ETF sú v kurze
NEčakajte na otázky
Dôležité je ukázať vlastnú iniciatívu, motiváciu a váš záujem. Nečakajte preto na systémové otázky. Hovorte o sebe, povedzte, prečo máte o danú prácu záujem, čo je vašou motiváciou, hovorte o skúsenostiach a zručnostiach, ktoré máte. Všetky sa rátajú. Reagujte na správanie človeka, ktorý s vami vedie pohovor.
Charakterizujte aj svoje osobnostné črty, snažte sa hovoriť k veci. Ak príde otázka, povedzte mi niečo o sebe. Načrite nielen do profesionálnej stánky vašej osoby, povedzte aj o vašich hobby a o tom, čo máte radi. Nikdy nie o tom, čo radi nemáte. Jednoduché povedzte všetko, čo by mohlo nakloniť misku váh na vašu stranu.
NEpýtajte sa hneď na podmienky
Najhoršie, čo môžete urobiť je, ak vyblafnete na zamestnávateľa otázky typu: „Aká je pracovná doba? Aký je predpoklad rastu mzdy? Ako je to u vás s dovolenkou? Aké výhody ponúkate? Čomu sa vaša spoločnosť venuje?“ Vedzte, že ak začnete pracovný pohovor týmito otázkami, skončili ste skôr, ako opustíte miestnosť. Ideálne je, ak vediete so zamestnávateľom plynulý dialóg. Nezabúdajte, vy tú prácu chcete, povedzte, čo ponúkate a potom sa spýtajte, aká je protihodnota.
NEgestikulujte príliš
Reč tela toho povie viac než si myslíte. Možno to bude znieť kruto, ale až 90 percent názoru tvorí prvý dojem. Vzhľad, správanie… A od tohto momentu buď to môžete v očiach zamestnávateľa stúpať alebo klesať. Ukážte odhodlanú chôdzu, nechytajte sa za nos, nedotýkajte sa svojho tela. Snažte sa pôsobiť seriózne, ale zároveň uvoľnene. Majte rešpekt, nie strach. Ukážte, že ste samým sebou a dôverujte si. Nízke sebavedomie je často garanciou neúspechu.
NErobte zo seba nadčloveka
Okrem toho, že nesmiete klamať v životopise, nerobte zo seba poloboha. Nemáte žiadne slabé stránky? Nebláznite. Každý má svoje chyby a nedostatky. Áno, môžete byť flexibilnými, pracovitými, ale nevystatujte sa a pokojne povedzte, v čom chcete napredovať a v čom sa chcete zlepšiť. Veď práve daný zamestnávateľ vám môže ponúknuť priestor pre váš rozvoj. Negatívne skúsenosti dokážu človeka naučiť mnoho, preto nie je hanbou o nich hovoriť.
NEkritizujte predchádzajúce zamestnanie
Váš šéf bol arogantný idiot. Plat bol nedostačujúci a kolektív bol otravný. Klebety, klebety, klebety. Ak by to aj bola pravda, nemáte právo kritizovať pred budúcim zamestnávateľom a možno budúcou konkurenciou a vynášať negatívne skúsenosti s predchádzajúcim zamestnávateľom nie je správne.
Prečítajte si aj: 10 jednoduchých tipov na účinný boj so stresom
Nehovorte ani o iných pohovoroch. Ak dostanete otázku: „Absolvovali ste už nejaké pracovné pohovory?“ Pokojne odpovedzte kladne, že zvažujete nejaké pracovné ponuky a ste vo fáze rozhodovania, čo uprednostníte. Nekonkretizujte, nesnažte sa tento fakt rozvíjať a radšej tému obráťte na aktuálnu spoločnosť.
NEzabudnite sa pýtať
Ako sme avizovali, vybehnúť na zamestnávateľa s otázkami „na telo“, to nie je práve kritériom úspechu. Pýtajte sa analyticky a logicky v rámci rozhovoru. Napríklad:
Ako si predstavujete vzájomnú spoluprácu v období prvých troch mesiacov?
Je u vás možnosť školení, ktoré by mi pomohli zlepšiť sa v danej pozícii vo vašej firme?
Čo sa týka kolektívu, organizujú sa pre utuženie vzťahov nejaké formy teambuildingu?
Čo u vášho zamestnanca považujete za najväčšiu devízu alebo kľúčovú vlastnosť?
Máte v pláne rozširovať svoje portfólio prípadne inovovať niektoré oblasti vášho podnikania?
Modelové otázky, ktoré zabezpečia to, že sa dokážete nielen mnoho dozvedieť, ale opätovne preukážete záujem, necháte rozprávať zamestnávateľa a uvoľníte tým atmosféru.